PRESSARKIV för tävlingarna 2017 & 2018

Pressmeddelande 06.03.2018

Norrskenet förförde

Amelia Hillebrants verk ”Home of the Northern Lights” har utsetts till årets finländska reseaffisch.

– Jag skapade affischen som en del av mina grafikstudier. Jag ville återskapa den majestätiska känslan av Finland, som jag själv upplevt i det vintriga landskapet.

23-åriga Hillebrant studerar vid Brigham Young University in Utah och är född och uppvuxen i USA. Hon tillbringade två år i Åbo, Tammerfors och Kuopio som missionär för en mormonkyrka. Det var då gnistan tändes:

– Jag blev genast förälskad i Finland. Städerna var vackra, landskapen underbara och folk var så vänliga och ärliga.

Tävlingen utlystes av Come to Finland Publishing, Grafia rf, Visit Rovaniemi, Lapland Hotels, Reklambyrån SEK och Lapplands landskapsmuseum Arktikum i november 2017 för att skapa en renässans för rese-affischkonsten.

Tävlingen var internationell och öppen för alla. Hillebrant vann 2000 euro plus en resa till Lappland.

– Affischen fångar magiken med Lappland på ett suveränt sätt. Norrsken är den ultimata symbolen för Lappland, kommenterar juryns ordförande, affischjägaren Magnus Londen vid Come to Finland.

En jury valde ut de tio bästa affischerna och därefter kunde allmänheten rösta fram sin favorit via internet och på resemässan i Helsingfors i januari. Totalt avgavs drygt ca 3500 röster.

Första hedersomnämnande gick till Emma Chudoba med verket ”The Magic of Lapland”. Chudoba studerar som bäst vid Lapplands universitet och är inspirerad av barndomens resor till Lappland.

– Det finns oändligt många saker jag älskar med Lappland, men att vandra i ödemarken och komma upp på fjällen med fantastisk utsikt är en av mina favoriter.

I juryn som valde de tio bästa affischerna ingick:
Grafikern Marika Maijala,  kuratorn Tuija Alariesto vid Arktikum, SEK:s kreativa chef Sami Kelahaara och marknadsföringsdesigner Kaisa Heiskari vid Visit Rovaniemi och Magnus Londen, affischjägare vid Come to Finland Publishing.

Tävlingen arrangerades nu för andra gången och en ny tävling utlyses i november 2018. Då blir temat en annan region för Finland.

– Vi ser en klar renässans för affischen som konst- och reklamform. Det här är bara början, myser Magnus Londen vid Come to Finland.

Pressmeddelande 18.01.2018

Välj årets reseaffisch!

Hur ska en reseaffisch för finska Lappland se ut? Efter en stor internationell tävling har en jury valt ut tio konstverk. Nu avgör folket – röstningen börjar på Resemässan i Helsingfors.

Finska Lappland är populärare än någonsin bland internationella resenärer. Därför behöver Lappland en konstnärlig reseaffisch – så att precis alla ska förstå charmen med riket i norr.

Affischföretaget Come to Finland med partners utlyste därför en internationell tävling riktad till grafiker, illustratörer och konstnärer i november. Uppdraget löd: Fånga ditt Lappland på en klassisk reseaffisch.

Resultatet lät inte vänta på sig. Vi fick över 130 konstverk från mer än 25 olika länder, av dem skulle juryn välja ut tio till finalen:

”Bredden var otrolig. Från renar till norrsken, från sommar till vinter, från paddling till vandring, från klassisk vintagestil till abstrakta konstverk. Affischerna fångade just det omväxlande Lappland vi letade efter” säger juryns ordförande Magnus Londen.

Juryn bestod av illustratören Marika Maijala, reklambyrån SEK:s kreativa chef Sami Kelahaara, Lapplands landskapsmuseums utställningsamanuens Tuija Alariesto, Visit Rovaniemis marknadsföringsdesigner Kaisa Heiskari, medan Come to Finlands affischjägare Magnus Londen var ordförande.

Den höga konstnärliga nivån i tävlingen imponerade också på SEK:s kreativa chef Sami Kelahaara:

”De flesta affischerna höll hög kvalitet och var skickligt utformade. Det är tydligt att reseaffischen genomgår en renässans och det finns en klar plats för dem på marknaden.”

Nu är alltså tio verk i finalen och det är folkets röst som avgör. Alla besökare på Resemässan i Helsingfors kan rösta på sin egen favorit. De tio finalisterna finns synligt utställda precis vid European Stage (6b2).

Dessutom kan man beundra verken och rösta på Arktikum i Rovaniemi och på Sjöfartsmuseet i Kotka där det just nu pågår en stor finländsk rese-affischutställning. Vidare kan man rösta på webbplatsen myfinlandposter.com. Röstningen pågår till den 18 februari. Bland alla som deltar lottas ett presentpaket till värdet 300 euro ut.

Första pris är en resa till Lappland plus 2000 euro. Årets vinnare offentliggörs den 1 mars.

Högupplösta bilder tillgängliga:

Magnus Londen, Poster Hunter, Come to Finland
magnus.londen@cometofinland.fi

Come to Finland är ett finländskt designföretag och kulturprojekt som fokuserar på finländsk reseaffischkonst.

Pressmeddelande 8.11.2017

Stor internationell affischtävling:
Fånga charmen med Lappland!

Hur skulle en reseaffisch för dagens Lappland se ut? Den frågan kastas nu ut till alla kreativa krafter runt hela världen som älskar Lappland.

Come to Finland utannonserar – i samarbete med vetenskapscentret Arktikum, Grafia, Lapland Hotels, reklambyrån SEK och Visit Rovaniemi – den internationella affischtävlingen My Finland Poster.

Temat i år är finska Lappland.

Tävlingen är öppen för illustratörer, grafiker och konstnärer på hela jorden, ja, för vem som helst som kan måla, rita, teckna för hand eller använda ritprogram på datorn.

Första pris i tävlingen är 2000 euro plus en enveckasresa till Lappland för två. I fjol vann Omar Escalante från Guatemala med sitt bidrag ”Take some Finland”.

Målsättningen med tävlingen är att vaska fram en reseaffisch där charmen med finska Lappland fångas med stil och gärna med humor. Affischen ska skapa ett oemotståndligt sug som lockar tittaren att bums vilja ge sig av till Lappland.

Stilen är helt fri. Det får vara vinter eller sommar, höst eller vår, norrsken eller stadsljus, vilda djur eller vild natur, modernt eller vintageinspirerat, vad som helst ...

Varför då en reseaffisch?

För att det var just så allting började. Med kreativa reseaffischer lockades resenärer från när och fjärran till Finland. Resultatet blev bländande sköna konstverk av finländska konstnärer som förför ännu i dag.

Nu vill vi göra samma sak på nytt. Och den här gången ska hela världen vara med.

Och varför just Lappland?

För att Lappland står i centrum för det växande intresset för Finland som internationellt resemål. Då är det mer än rätt att regionen belönas med en modern affischklassiker.

Tävlingens deadline är 4.1.2018.

Mera information:

myfinlandposter.com

Magnus Londen

Poster Hunter, Come to Finland
magnus.londen@cometofinland.fi

Samarbetspartners för tävlingen 2019: